منتورینگ چیست ؟

منتورینگ یکی از شیوه های ساده اما موثری است که سازمان های برتر جهان در هفته های اول استخدام کارکنان جدید برای افزایش احتمال موفقیت آن ها استفاده می شود.

منتور کیست ؟

منتور در ادبیات مدیریت منابع انسانی فردی است مجرب و آگاه از اهداف و مصالح سازمان و در عین حال وفادار و مورد اعتماد که از سوی سازمان ماموریت می یابد تا کارکنان جدید را هدایت و حمایت کند، به آن ها آموزش دهد، از نظر رفتار و عملکرد الگوی آن ها باشد و آن ها را در پایان دوره منتورینگ به فردی موفق و شایسته تبدیل کند.


منتورینگ بیش از این که فرآیندی رسمی و سلسله مراتبی باشد، یک رابطه انسانی دوجانبه است. منتور لزوما پوزیشنی مستقل در سازمان نیست و هر فردی که شرایط گفته شده را داشته باشد می تواند کمک حال افراد تازه وارد به سازمان باشد.

وجود منتورینگ در یک سازمان می تواند نیروهای تازه وارد را زودتر با فرهنگ حاکم بر سازمان آشنا و هماهنگ کند و از این جهت بازدهی کارکنان در روزهای اولیه شروع به کار بیشتر شود. خوشبختانه در سال های اخیر بعضی از سازمان های پیشرو ایرانی هم از این راه برای آموزش کارکنان جدید خود استفاده کرده و خروجی بهتری داشتند.

تفاوت Mentor با Coach چیست ؟

منتورینگ یک فرایند طولانی مدت و براساس اعتماد و احترام متقابل است اما کوچینگ یک فرایند کوتاه‌مدت است. منتورینگ بر ایجاد یک ارتباط غیررسمی بین منتور و کارمند تازه‌کار متمرکز است، در حالی که کوچینگ یک رویکرد ساختار‌یافته‌تر و رسمی را دنبال می‌کند.یک منتور کسب‌و‌کار دارای تجربه‌های مهمی است که به درآمدزایی کارمند تازه‌کار منتهی می‌شود، اما یک کوچ، کسب‌و‌کار تجربه‌ها و عملکردهای سازمان را مورد تحلیل و پرسش قرار می‌دهد. اولویت منتور، کمک به توسعه مهارت‌های کارمند در فعالیت‌های فعلی و عملکردهای آتی آن است، اما اولویت کوچ بهبود عملکرد و کارایی فعلی و تاثیرگذاری در عملکردهای زمان حال است.منتورها و کوچ‌ها از راه‌های متفاوت می‌توانند در بهبود و سودمندی کسب‌‌وکارها نقش داشته باشند و برای حصول این امر، کسب و کارها نیاز به شفافیت اولویت‌ها و نوع حمایت‌های موردنیازشان دارند. کسب‌و‌کارهای کوچک به‌واسطه حمایت‌های صحیح و بجا سازنده‌تر، سودآور و رقابتی‌تر خواهند بود. باید توجه داشت که بهتر است بدون اینکه گرفتار تفاوت تعاریف بشویم روی این موضوع اصلی متمرکز باشیم، برای رشد در هرکاری همواره نیاز به کمک گرفتن از افراد باتجربه هست.

برگرفته از کتاب “شرکت‌های موفق جهان چگونه استخدام می کنند؟”
تالیف دکتر “بهزاد ابوالعلائی”

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *