چطور از مدیر خود مرخصی بگیریم؟

درخواست مرخصی از مدیران، کاری سخت به نظر می‌رسد، حتی اگر ساعات مرخصی جزئی از فیش حقوق و دستمزد و از حقوق قانونی شما باشد. این موضوع برای افراد کمرو و خجالتی یا کارمندان سربه زیر دردسر بیشتری هم دارد. نگرانی بابت مرخصی گرفتن، ناشی از نفس عمل درخواست نیست بلکه ترس از قضاوت شدن است که شما را از درخواست مرخصی بازمی‌دارد. در چنین شرایطی افکار نگران‌کننده و «مبادا»ها ذهن شما را احاطه می‌کنند: «مبادا مدیرم فکر کند که من برای کار گروهی ساخته نشده‌ام یا به وظیفه خود متعهد نیستم یا آنقدرها که باید هدفمند نیستم؟ مبادا درخواستم را رد کند؟»

در ادامه به نکاتی برای حرفه‌ای مرخصی گرفتن، اشاره خواهیم کرد.

شرایط را در نظر بگیرید.

پیش از درخواست مرخصی لازم است که از شرایط مدیر خود کاملا باخبر باشید تا بتوانید با او گفت‌وگوی سازنده‌ای داشته باشید. شما تنها به فکر مرخصی هستید درحالی‌که او با پازلی مواجه است که درخواست شما تنها یکی از تکه‌های آن است.  شاید با خود فکر کنید که در سال‌های اخیر، سه هفته مرخصی طلبکارید و حالا بدون توجه به شرایط، میخواهید سه هفته پشت سر هم به مرخصی بروید! باید بگوییم که این کار اگر شرایط سازمان مناسب نباشد، غیر حرفه‌ای است. و به احتمال زیاد درخواست شما رد خواهد شد.

روز مناسبی به اتاق مدیرتان بروید.

به حال و هوای رئیس توجه کنید. اگر می‌بینید که امروز رئیس شما درگیر حل کردن مشکلاتی است یا به دلیل کم کاری یکی از کارکنان اعصاب درست و حسابی ندارد، اصلا سراغش نروید چون احتمال رد شدن درخواست شما زیاد است. وقتی قرار ملاقات مهم رئیس به هم خورده یا از بابت قرارهای کاری نگرانی دارد، چندان عاقلانه نیست که در مورد یک هفته سفر خارج از کشور با او حرف بزنید. درساعت‌های اوج کاری هم برگه مرخصی را نزد رئیس نفرستید.
به جای این کارهای اشتباه در ساعت‌های پایانی روز که جو آرامی در دفتر برقرار است، درخواست‌تان را به اتاق رئیس ببرید و چهره به چهره و بی‌واسطه منشی، با او حرف بزنید. به هر حال موقعیت‌سنج باشید و بی‌گدار به آب نزنید.

درخواست‌تان را به دقیقه ۹۰ موکول نکنید.

انتظار نداشته باشید که رئیس سختگیر شما در هر زمان از هفته آماده باشد تا به مرخصی بروید. در موارد اورژانسی و اضطراری چاره‌ای جز پذیرش نیست اما برنامه‌ریزی برای مسافرت یک شبه اتفاق نمی‌افتد و به‌طور حتم باید از چند هفته قبل برنامه‌ریزی کنید. بنابراین بهترین حالت این است که درخواست‌تان را زود مطرح کنید. وقت‌تان را هدر ندهید. شاید کارمند دیگری پیش دستی کرده و درست در همان زمان که شما قصد مسافرت دارید، درخواستش را زودتر بگوید.
هنگامی که فقط چند روز قبل از سفر هوایی یک هفته‌ای به رئیس‌تان می‌گویید که قصد سفر دارید، شاید با درخواست‌تان موافقت کند اما از طرفی این احتمال وجود دارد که به دلیل اعلام دیرهنگام از شما دلگیر شود و بعد از مسافرت وظایف سنگین‌تری را روی دوش‌تان بگذارد.

بعضی از دورکاری‌ها را بپذیرید.

در صورتی‌که بعضی از کارها حتما باید با هماهنگی مستقیم خودتان پیش برود، داوطلبانه اعلام کنید که می‌توانید قسمتی از وظایف‌تان را از راه دور کنترل کنید. درست که قرار است به تعطیلات بروید و استراحت کنید اما در زمان اوج کارهای شرکت یا در غیاب سایرین شاید مجبور باشید چنین مسوولیت‌هایی را قبول کنید. البته توصیه می‌شود که زمان مشخصی از روز را برای انجام این کارها در نظر بگیرید و در تعطیلات از صبح تا شب منتظر تماس‌های تلفنی یا چک کردن ای‌میل‌ها نباشید. به کارمندان و رئیس بگویید که به‌طور مثال یک ساعت از روز را پاسخگوی تلفن و کنترل کارها هستید. به هر حال این موضوع به شرایط و نوع کار هر کارمندی بستگی دارد.

دروغ نگویید.

برای درخواست چند روز مرخصی اقوام و دوستان را به قبرستان نفرستید. لازم نیست دروغ بگویید و به بهانه شرکت در مراسم ختم عزیز از دست رفته برگه مرخصی را به دفتر رئیس ببرید. شاید خبر مسافرت شما از طریق یکی از همکاران یا شبکه‌های اجتماعی مختلف به گوش رئیس برسد ودروغ شما برملا شود. پس به فکر ساختن موقعیت‌های غیر واقعی نباشید و خودتان را بی‌جهت بیمار جلوه ندهید. رفتار صادقانه را در پیش بگیرید. اگر فکر می‌کنید که مرخصی گرفتن حق شماست، درخواست‌تان را به‌طور مستقیم مطرح و البته دلایل منطقی‌تان را بیان کنید.

مودبانه درخواست کنید.

برای اینکه با موافقت رئیس روبه‌رو شوید، درخواست‌تان را مودبانه بگویید و یادتان باشد که خواهش و التماس نکنید. از رئیس‌تان بپرسید: «می‌توانیم برای تعطیلات تابستانی چند روز مرخصی بگیرم؟» این طورصحبت کردن بهتر از این است که بگویید: «من قصد سفر دارم، برای تعطیلات برنامه‌ریزی کرده‌ام و چند روز مرخصی می‌خواهم.» طلبکار نباشید. درست که مرخصی گرفتن حق شماست اما تحت هر شرایطی ادب و نزاکت را فراموش نکنید.

درباره موفقیت‌های‌تان حرف بزنید.

اگر برای صحبت با رئیس فرصت کافی دارید، سریع سر اصل مطلب نروید. یک توصیه این است که ابتدا درباره موفقیت‌های کاری اخیرتان به رئیس توضیح دهید و تاکید کنید که در چند ماه اخیر به‌شدت کار کرده‌اید. اگر دغدغه رئیس سختگیر شما این است که مبادا کارمندان هنگام مرخصی از کارشان عقب بمانند، این استراتژی را در پیش بگیرید و سخت‌کوشی‌تان را یادآوری کنید. شاید هم لازم باشد به رئیس بگویید که حاضرید چند روز قبل از مرخصی اضافه‌کاری داشته باشید تا در نبود شما آب از آب تکان نخورد.

با چه زبانی مرخصی بگیرم؟!

  • مرخصی گرفتن از رئیس قواعدی دارد. اگر مدام به این فکر می‌کنید که هر چه می‌گویید با مخالفت روبه‌رو می‌شود و واکنش طرف مقابل تهاجمی است، بهتر است ذهنیت خودتان را اصلاح کنید. شاید شرایط روحی خودتان مساعد نیست و خواسته‌تان را بد مطرح می‌کنید؛ که در این صورت زمان مناسبی را برای درخواست مرخصی انتخاب نکرده‌اید! اگر هم همیشه با مخالفت مواجه می‌شوید، به احتمال زیاد خواسته‌تان را صحیح مطرح نمی‌کنید.
  • کمی به این موضوع فکر کنید: «آیا رئیس شما هم آمادگی پذیرش خواسته شما را دارد؟» شاید شما درست و در زمان مناسبی درخواست مرخصی را مطرح می‌کنید اما رئیس‌تان باتوجه به شرایط سازمانش امکان پذیرش خواسته شما را ندارد. در این صورت مدام خودتان را مقصر ندانید و فکر نکنید موضوع را بد مطرح کرده‌اید.
  • کسانی که برای گرفتن مرخصی به دروغ متوسل می‌شوند، مسلما این رفتار را در گذشته هم داشته‌اند و چون با دروغگویی به خواسته‌شان رسیده‌اند، برای رسیدن به هر خواسته‌ای این کار را می‌کنند. افرادی که روش‌های ارتباطی بلد نیستند یا نمی‌خواهند از آن استفاده کنند به دروغ متوسل می‌شوند.
  • سه سبک ارتباطی منفعل، پرجرات و تهاجمی داریم. کسی که با سبک منفعل یا تهاجمی خواسته‌ای را مطرح می‌کند مسلما توقع حصول نتیجه‌ای رضایت‌بخش را نباید داشته باشد. هیچ کدام از این دو سبک قابل تایید نیست. بهترین روش این است که از سبک پرجرات برای درخواست مرخصی یا مطرح کردن هر خواسته دیگری کمک بگیرید. البته قرار نیست چون فردی ابراز وجود می‌کند همیشه مذاکره را به‌نفع خودش به پایان برساند. این فکر اشتباه است. کسی که قاطع است این را هم باید بپذیرد که همیشه قرار نیست برنده باشد.
  • با توجه به رویکرد سازمانی‌تان اگر امکان پذیرش خواسته شما وجود نداشت و مرخصی نگرفتید، به اندازه روزهایی که قرار بود بروید سفر، بهتر است حال‌تان بد نشود! سفر بهترین راه‌حل برای تفریح است اما در شرایط جدید برایش راه‌های جایگزین پیدا کنید. سبک تفریح کردن افراد متفاوت است. بهتر است تفریح دیگری که دوست دارید را انجام دهید؛ مثلا با دوستان‌تان به یک گردش داخل شهر بروید.

منتظر جواب نه باشید!

حتی با وجود طرح و نقشه قبلی و انتخاب زمان مناسب، این احتمال وجود دارد که با پاسخ منفی روبه‌رو شوید. کمبود نیروی انسانی، زمان اوج کارها، درخواست مرخصی سایر کارمندان یا ده‌ها دلیل دیگر می‌تواند سد راه سفر شما باشد. بنابراین خودتان را برای رد درخواست هم آماده کنید و اگر با جواب منفی روبه‌رو شدید، واکنش نشان ندهید. آرام باشید و برای یک موقعیت دیگر برنامه‌ریزی کنید. دنیا به آخر نرسیده و می‌توانید زمان دیگری را برای مسافرت در نظر بگیرید تا با آرامش و خیال راحت، سفر دلپذیری داشته باشید و از بابت مشکلات کاری پیش آمده در محیط کاری نگرانی به دل‌تان راه ندهید.

برچسب ها:
3 دیدگاه

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *