چرا کارفرمایان همه متقاضیانشان را تعیین وضعیت نمی کنند؟

   دریافت نکردن پاسخ از کارفرما قطعا برای کارجویان ناراحت کننده است. کارجویان زمان خود را صرف تحقیق درباره ی شرکت و ارسال رزومه می کنند و دریافت نکردن پاسخ از کارفرما می تواند برای آن ها ناامیدکننده باشد. در حال حاضر متاسفانه بسیار متداول شده است که شرکت ها کارجویان را از رد شدن رزومه شان آگاه نمی کنند. حتی ممکن است به مصاحبه با شرکتی بروید و دیگر پاسخی دریافت نکنید. قطعا این حق کارجویان است که پس از گذاشتن وقت زیاد برای ارسال رزومه و مصاحبه با شرکت از وضعیت خود آگاهی یابند ولی گاه دلایلی وجود دارد که موجب چنین رفتاری از کارفرما می شود.

در بسیاری از کشورها کارفرمایان از نظر قانونی ملزم به مطلع کردن متقاضیان از عدم پذیرفته شدنشان نیستند. با این حال اکثر متخصصان منابع انسانی اتفاق نظر دارند که کارفرمایان باید تمام متقاضیان را علاوه بر وضعیت قبولیشان از وضعیت رد شدنشان نیز آگاه کنند. کوتاهی در انجام این کار باعث می شود کارجو نسبت به شرکت دید منفی پیدا کند و با نشر دادن آن به وجهه ی شرکت آسیب بزند. در بسیاری از صنایع، متقضیان، مشتری های بالفعل و بالفوه سازمان نیز هستند و دلزده کردن مشتری بدترین کاریست که شرکت می تواند انجام دهد.

در مصاحبه ای که با تعدادی از مدیران جذب و استخدام شرکت ها انجام شده دو دلیل عمده برای عدم آگاه کردن متقاضی از وضعیتشان برشمرده شده:

حجم زیاد دریافت رزومه: شرکت ها به طور متوسط ۲۵۰ رزومه برای هر موقعیت شغلی دریافت می کنند. رسیدگی کردن به تمام این درخواست ها و تعیین وضعیت کردن تک تک آن ها از طریق ایمیل یا تماس تلفنی دشوار است.

ایجاد شدن بحث های ناخواسته ی بیشتر: نوشتن یک نامه‌ی رد به صورت ایمیل به متقاضی و در نتیجه دسترسی پیدا کردن متقاضی به اطلاعات تماس واحد منابع انسانی می‌تواند منجر به رد و بدل شدن پیام های بیشتر بین کارجو و واحد منابع انسانی شود. ممکن است کارجو بخواهد جویای موقعیت های شغلی دیگر سازمان شود و یا درخواست بازخورد کند تا متوجه علت رد شدن خود شود. این پیام ها را وقتی در ۲۵۰ رزومه ای که سازمان ها به طور متوسط دریافت می کنند ضرب کنیم می بینیم که می تواند حجم زیادی از وقت و انرژی منابع انسانی را بگیرد.

  بنابراین یکی از راه های افزایش پاسخگویی کارفرمایان به متقضیان ارائه راه حلی برای مشکلات آنان است. در پلتفرم جاب ویژن سعی شده است با حل کردن این دو مشکل برای کارفرمایان، نرخ پاسخگویی آنان به کارجویان افزایش یابد و متقاضیان بیشتری بتوانند از وضعیت خود پس از ارسال رزومه آگاهی یابند. پنل کارفرمایی جاب ویژن به گونه ای طراحی شده است که کارفرما زمانی که رزومه و شخص مورد نیاز خود را انتخاب کرد بتواند بسیار سریع تمام متقاضیان دیگر را تعیین وضعیت کند و آن ها را از بلاتکلیفی خارج نماید. به علاوه اینکه چون این کار از طریق پلتفرم صورت می گیرد کارجو به طور مستقیم با کارفرما نمی تواند وارد بحث و گفت و گو شود و واحد منابع انسانی درگیر بحث ها دوطرفه‌ی پی در پی نمی شود. در نتیجه هم کارفرما سریع تر و راحت تر می تواند متقضیانش را تعیین وضعیت نماید و هم کارجو به احتمال بالاتری کم تر سردرگم می ماند.

کارهای متعدد دیگری نیز در جاب ویژن در حال انجام است تا مشکلات کارفرما در فرایند بررسی متقاضیان و تعیین وضعیت کردن آنان با راحتی بیشتری صورت گیرد و رزومه های مرتبط تری با عنوان شغلی مدنظرشان را دریافت کنند. این موضوع باعث می شود وقت و انرژی کم تری از واحد منابع انسانی گرفته شود و درنتیجه بتوانند متقاضیان بیشتری را تعیین وضعیت کنند چرا که این تعیین وضعیت شدن حداقل انتظار کارجو بعد از ارسال رزومه است. علیرغم تمام تلاش های تیم جاب ویژن هنوز هم خیلی از کارفرما ها متقاضیان را تعیین وضعیت نمی کنند و تلاش های ما برای جا انداختن این فرهنگ حرفه ای در بین کارفرما ها ادامه دارد. رد کردن حرفه ای یک متقاضی و دادن بازخورد به او می تواند تاثیر بسیار مثبتی در برند کارفرمایی شرکت داشته باشد و متقاضی با وجود رد شدن احساس بدی از شرکت به او دست ندهد بلکه برعکس شاید میل بیشتری استخدام شدن در آن شرکت پیدا کند. با این حال با جود همه ی این اقدامات، در پایان این تصمیم کارفرماست که متقضیان را تعیین وضعیت کند یا خیر.

One Comment

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code