مهارت‌هایی که در مصاحبه به شما کمک می‌کنند

مصاحبه خوب انجام دادن به خودی خود یک هنر است و نشان دهنده توانایی فرد در متقاعد کردن مصاحبه کننده و بیان کردن توانایی های خودش است. اما با یاد گرفتن مهارت‌ها و نکته‌هایی می‌توان شانس خود را در مصاحبه افزایش دهیم. در اینجا به مهارت‌هایی که در مصاحبه به شما کمک می‌کنند تا استخدام شوید، اشاره خواهیم کرد.

ایجاد آمادگی برای مصاحبه

حتما قبل از جلسه مصاحبه تمرین کنید تا آمادگی لازم را داشته باشید. ایجاد آمادگی پیش از جلسه مصاحبه اعتماد به نفس شما را بالا میبرد و بهتر می‌توانید در جلسه حضور داشته باشید. همچنین سعی کنید با ظاهری مناسب در جلسه مصاحبه ظاهر شوید. برای ایجاد آمادگی یک زمانی را به تمرین کردن اختصاص دهید و کارهای زیر را انجام دهید:

  1. در ابتدا توضیحات موقعیت شغلی را بخوانید. بر روی شرح وظایف و ویژگی‌های لازم برای این موقیت شغلی بیشتر توجه کنید و آمادگی لازم را در خود ایجاد کنید تا بتوانید به سوالات در این حوزه پاسخ دهید.
  2. رزومه‌ای که برای سازمان فرستاده‌اید را دوباره بخوانید. شاید زمان زیادی از زمان ارسال رزومه‌تان گذشته باشد، آن را دوباره بخوانید که بدانید در رزومه به چه مواردی اشاره کرده‌اید.
  3. با توجه به موقعیت شغلی که برای آن رزومه ارسال کرده‌اید و سازمان مورد نظر، بررسی کنید چه سوال‌هایی بیشتر احتمال پرسیدن دارند.
  4. در مورد خود سازمان تحقیق کنید تا با سابقه، دستاوردها و پروژه‌های اخیر آن آشنا شوید.
  5. بعد از بدست آوردن اطلاعات لازم جواب‌هایتان را با خود تمرین کنید تا بتوانید به خوبی تجربه‌ها و دستاوردهای شخصی خودتان و چالش‌هایی که در این زمینه تجربه کرده‌اید را اضافه کنید.

 مرحله تمرین و ایجاد آمادگی برای مصاحبه یکی از مهمترین قسمت‌ها برای داشتن مصاحبه خوب است. می‌توانید از یکی از دوستان یا بستگان خود درخواست کنید تا به عنوان مصاحبه کننده به شما کمک کنند.

سروقت در جلسه حاضر شوید

هیچ بهانه‌ای برای دیر رسیدن به جلسه مصاحبه پذیرفته نیست. تمام تلاش خود را بکنید تا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زودتر به محل مصاحبه برسید. اگر مصاحبه شما صبح زود است، وسایل خود را از شب قبل آماده کنید و حتما ساعت بگذارید تا به موقع از خواب بیدار شوید. حتی اگر توانستید به دوستان یا اعضای خانوادتان بسپارید تا شما را بیدار کنند.

قبل از صحبت کردن فکر کنید

اگر سوالی از شما پرسیدند که جواب آماده نداشتید، برای پاسخ دادن به آن فکر کنید. اینکه چند ثانیه فکرکنید و بعد از آن جواب سوال را بدهید بهتر از این است که جواب سریع ولی نامناسبی دهید. البته باید توجه داشته باشید که نباید مدت زمان زیادی طول بکشد تا جواب را بدهید.

اگر احتیاج به زمان اضافه داشتید، نگویید “امممممم اممم” سعی کنید زمان را خودتان مدیریت کنید. برای مثال می‌توانید سوال را دوباره تکرار کنید و یا بگویید ” چه سوال جالبی پرسیدین” و یا بگویین “من در یک مقاله دیدم که این سوال را پرسیده بود”. در نهایت اگر باز هم احتیاج به زمان اضافه داشتید می‌توانید بگویید “سوال جالبی است و من تا به حال به این موضوع فکر نکرده بودم و برای جواب دادن به آن احتیاج به فکر دارم”.

واضح و شمرده صحبت کنید، بااعتماد به نفس نه با غرور

صحبت کردن سریع شما را عصبی نشان می‌دهد و باید سعی کنید شمرده و واضح صحبت کنید. بسیار مهم است که استرس خود را در جلسه مصاحبه کنترل کنید. همچنین در حین مصاحبه سعی کنید خودتان را به خوبی معرفی کنید اما حواستان باشد که مغرور نشوید. هر چقدر هم که در کارتان بامهارت باشید باز هم ممکن است با موانعی در کار روبرو شوید که نتوانید به خوبی آنها را مدیریت کنید.

با دقت به مصاحبه کننده گوش دهید

در طول مصاحبه حتما با دقت به مصاحبه کننده گوش دهید و سعی کنید با حرکاتی مانند لبخند زدن، سر تکان دادن و یا گفتن کلماتی مانند بله، درسته با مصاحبه کننده همراه باشید. اگر به درستی به صحبت‌ها و سوالات گوش ندهید ممکن است بعضی نکات را از دست بدهید و نتوانید جواب خوب و کاملی بدهید.

همچنین سعی کنید در طول مصاحبه تمرکز خود را حفظ کنید و به موضوعات متفرقه فکر نکنید. آماده کردن جملات و جوابهایی از قبل نیز به شما کمک می‌کند تا بدانید در مورد چه مسائلی صحبت کنید.

سعی کنید مثبت‌گرا باشید

هیچ سازمانی علاقه ندارد فردی با تفکرات و ذهنیت منفی را استخدام کند. فرقی ندارد که موقعیت شما چه مقدار دشوار باشد اما باز هم نباید از جملات و عبارات منفی استفاده کنید. از شرایط قبلی محیط کاریتان بد نگویید و سعی نکنید سازمان و یا مدیر سابق را متهم به رفتارهای بد کنید.

به طور مثال اگر در مورد چالش‌های قبلیتان پرسیده شد، سعی کنید با نگاه مثبت به آنها جواب دهید و از آموزه‌هایی که برای شما داشته تا کارمند بهتری شوید و روش‌هایی که می‌توانست به شما کمک کند صحبت کنید.

توجه کنید که حرکات بدن شما هم مانند صحبت‌های شما تاثیرگذار است. سعی کنید یک لبخند بر روی لب داشته باشید، به خوبی و با اعتماد به نفس دست دهید، صاف بشینید و گاهی برای نشان دادن علاقه‌تان به بحث، به جلو متمایل شوید.

علاقه نشان دهید

نشان دادن رفتارهای بی‌علاقگی، بی‌تفاوتی و یکنواخت بودن باعث می‌شود مصاحبه‌کننده نیز نسبت به ادامه دادن مصاحبه سرد شود. سعی کنید در طول مصاحبه بااشتیاق صحبت‌ها را پیگیری کنید، اما این اشتیاق بیش از حد هم نباید باشد. همینطور مهم نیست که چقدر به این کار علاقه و یا احتیاج دارید، برای بدست اوردن آن از خواهش و التماس اجتناب کنید. همیشه در ذهن خود داشته باشید که یک کارمند باارزش برای سازمان خوهید بود.

به طور کلی سعی کنید خودتان را به خوبی به مصاحبه‌کننده معرفی کنید و در کنار اینکه از ویژگی‌های مثبت خود می‌گویید، ویژگی‌هایی را هم مدنظر داشته باشید که باید آنها را بهبود دهید. در بیشتر مصاحبه‌ها در مورد شکست‌ها و مشکلات قبلیتان از شما پرسیده می‌شود، سعی کنید این سوالات را مدیریت کنید و در نهایت با جملات مثبت آنها را تمام کنید.

در آخر زمان مصاحبه، از فرد و یا افرادی که در جلسه مصاحبه حضور داشتند، تشکر کنید. تشکر ازآنها به خاطر زمانی که صرف این جلسه کرده‌اند و راهنمایی‌هایی که در طول مصاحبه به شما ارائه داده‌اند، حس مثبتی در انها نسبت به شما ایجاد می‌کند.

624 دیدگاه

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *