چه زمانی باید شغل خود را تغییر دهیم؟

تغییر شغل در شرایط کنونی جامعه نیاز به جرأت زیادی دارد. به خصوص اگر مسئولیت افرادی غیر از خودتان بر عهده شما باشد. اما باید بدانید. تغییر شغل، اگر در زمان مناسب و با جهت‌دهی دقیق انجام شود، می‌تواند ضامن موفقیت‌های آینده باشد.


تصمیم‌گیری درمورد ترک یک موقعیت شغلی کار ساده‌ای نیست؛ اما اگر به برخی نشانه‌ها توجه کنید، می‌توانید به درستی این تصمیم پی ببرید. اگر شما هم به تغییر شغلتان فکر می‌کنید، موقعیت‌های زیر نشان‌دهنده‌ی تصمیم درست شما هستند؛ البته درصورتی‌که فرصت‌های دیگری نیز پیش روی شما قرار داشته باشد:

  • هیچ فرصت رشدی در این شرکت ندارید.
  • شغل شما بر دانش تان نمی افزاید
  • ساعت‌ کاری‌تان افزایش پیدا کرده؛ ولی دستمزدتان ثابت مانده است.
  •  از کارفرمای خود متنفر هستید.
  • نمی‌توانید رؤیاهای خود را دنبال کنید.
  • به خودتان اعتماد کنید.
  • کار کردن برای شرکتی که می‌دانید در مسیر اشتباه حرکت می‌کند.

جرات تغییر شغل

یکی از بزرگترین ترس‌های افراد، برای تغییر شغل این است که، اگر پس از مدت کوتاهی شغل خود را تغییر دهند، از دید کارفرمایان بعدی محکوم شوند. همه ما دست کم یکبار این جمله را شنیده‌ایم حداقل دو سال در یک کار بمانید و یا از درج تجربیات کاریِ کوتاه‌مدت خود در رزومه خودداری کنید. تقریبا همه‌ی اطرافیان ما درباره‌ی تغییر شغل ما نظر می‌دهند، اما آمار واقعی در این باره چه می‌گوید؟ برای شروع باید بگوییم، این موضوع که تغییر شغل زیاد، تاثیر منفی در رزومه شما دارد، در واقع حقیقت ندارد.

به گفته جان سولیوان، یکی از متخصصین منابع انسانی، داشتن دوره‌های کوتاه شغلی در رزومه، به خصوص در ابتدای مسیر شغلی، نزد کارفرمایان پذیرفته شده است. در حقیقت، احتمال تغییر شغل در سالهای اول، دوم و سوم کار بیشتر است. بنابراین این توصیه که برای خراب نشدن رزومه خود، در کاری که دوست ندارید، بمانید، کاملا غلط است.

اما جنبه منفی عوض کردن مکرر شغل پس از دوره‌های کوتاه مدت این است که، این موضوع از لحاظ روانی می‌تواند تاثیر منفی در شما داشته باشد. در واقع مشکل اصلی عوض کردن شغل مسائل دیگری از قبیل، پیدا کردن شغل جدید، دوستان جدید، وفق دادن خود با محیط جدید است. نکته مهم در تغییر شغل این است که قبل از هرچیز خود و هدف‌های خود را بشناسید و بعد اقدام به تغییر دادن شغل خود کنید.

اشتباهات رایج در تغییر شغل

تصمیم ناگهانی

تصمیمات ناگهانی و یک شبه زمانی گرفته می شود که تحت تاثیر استرس شدید بوده اید و یا نسبت به شغل خود ناامید شده اید. مشکل تصمیم سریع این است که نقاط مثبت و منفی نادیده گرفته می شود.

خستگی در محل کار

اگر فقط به‌خطر خستگی به دنبال تغییر هستید، در شغل بعدی هم همین مشکل را خواهید داشت و بعد در شغل بعدی و الی آخر. این مشکل می‌تواند برای هرکسی در هر زمانی رخ دهد، ولی به معنی این نیست که شغل فعلی‌تان را ترک کنید. راه‌حل بهتر این مشکل شاید آن باشد که از رییس‌تان بخواهید کارتان را چالشی‌تر کند. شاید واقعا به یک چالش نیاز داشته باشید. یا می‌توانید با تقبل مشارکت در پروژه‌های چالشی‌تر زمان و تلاش بیش‌تری را در اداره صرف کنید. خودتان را درگیر کنید، با همکاران‌تان دوست شوید یا به بخش دیگری بروید که مجاز باشید کاری را که به آن علاقه دارید انجام دهید. خستگی به خودی خود از بین خواهد رفت.

نداشتن برنامه‌ای منسجم

اگر واقعا به فکر تغییر هستید، نمی‌توانید فقط به بخت و اقبال تکیه کنید. ببخشید قربان، ولی شما باید بیش‌تر از این‌ها برنامه‌ریزی کنید. یک تغییر شغل موفق می‌تواند ماه‌ها طول بکشد. بدون برنامه، کارتان به سردرگمی می‌کشد و احساس می‌کنید مدت‌های مدیدی است که در میانه‌ی ناکجا آباد گیر افتاده اید. شما باید بسیاری از جنبه‌های شغل جدید را درنظر بگیرید. حقوق‌‌اش چقدر است؟ آیا کفاف صورت‌حساب‌ها و قبض‌های‌تان را می‌دهد؟ آیا به آموزش و تمرین بیش‌تری نیاز دارید؟ چه موقع قادر خواهید بود آن‌را به‌دست آورید؟ چقدر طول خواهد کشید؟ آیا کسی را می‌شناسید که بتواند راهنمای بسیار خوبی باشد و شما را به جای درست هدایت کند؟ بدون این پرسش و پاسخ‌ها، کارتان به جایی می‌کشد که نخستین فرصتی را که داشته باشید می‌پذیرید حتی اگر برای‌تان بهترین گزینه نباشد.

قدم هایی برای انتخاب موفقیت آمیز شغل

یک طرح شغلی بنویسید.

طرح شغلی اولین گام برای ایجاد اهداف واقع بینانه است. طرح شغل شامل: گذراندن دوره های جدید، یادگیری یک زبان جدید، بازاریابی یا بهبود مسائل در محل کار.

گزینه های خود را سبک و سنگین کنید.

اگر دارای مدرک حسابداری هستید، پنج شغلی را که در این زمینه دوست دارید بنویسید. لازم نیست شغلی که جامعه مهم می داند را در نظر بگیرید، بودن در شغل مورد علاقه باعث شادی و خوشحالی شما خواهد شد.

نقاط مثبت و منفی را در نظر بگیرید.

زمان آن است که در مورد نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهایی که بر وضعیت کنونی تأثیر می گذارند، صادق باشیم. تجزیه و تحلیل از یک حرفه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عوامل اقتصادی
  • رقابت مستقیم: آیا تقاضا برای این شغل بالا است؟
  • محل سکونت: آیا نیاز به جا به جایی محل سکونت است؟
  • تحصیلات: آیا تحصیلات لازم برای شغل مورد علاقه تان را دارید یا لازم است به دانشگاه برگردید؟

یک راهنما پیدا کنید.

کسی را پیدا کنید که در شغل مورد نظرتان مشغول است. او می تواند مزایا و معایب کار را به شما نشان داده و شما را به خوبی راهنمایی کنید. مواردی که می توانید از وی بپرسید شامل سوالات زیر است.

  • آنچه که برای موفقیت در شغل لازم دارید؟
  • کدام گواهینامه یا مدرک آموزشی مورد نیاز است؟
  • چالش های این شغل چیست؟
  • آیا پیشرفت شغلی وجود دارد؟

واقع بین باشید.

از خود بپرسید که آیا می توانید در این شغل برای پنج سال آینده زندگی خود، کار کنید.

برچسب ها:
One Comment

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *