آیا کارمندان می‌توانند در محل کار چرت بزنند؟

اگر کارمند هستید حتماً لذت خواب کوتاه بعد از ناهار را تجربه کرده‌اید، خوابی که هر چند کوتاه است و پشت میز کار اما لذتی وصف ناپذیر دارد. هر چند گاهی کارفرمایان از میل عجیب کارمندانشان به چُرت‌های کوتاه نیمروزی ناراضی هستند، اما نمی‌توان انکار کرد که همین چُرت‌‎های به ظاهر بی‌فایده بازدهی کار را افزایش می‌دهد.

سال‌ها پیش، کرگ یارد موسس شرکت Yarde Metals در شهر بریستول آمریکا متوجه شد، کارمندانش که در سه نوبت کاری در روز کار می‌کردند، سرکار چرت می‌زنند. بنابراین هنگامی‌که او محل کار جدیدش را در سال ۱۹۹۵ ساخت، مکانی را برای اتاق خواب نیمروز با مبلمان راحتی اختصاص داد.

یارد می‌گوید «مردم فکر می‌کردند ما کاملا دیوانه شده‌ایم. حتی بعضی از همکارانم می‌گفتند معلوم هست چه کار می‌کنی؟» پانزده سال بعد، شرکت Yarde Metals حدود ۷۰۰ نفر کارمند، با درآمد سالانه ۵۰۰ میلیون دلار و مکان‌هایی در اطراف ساحل با اتاق‌های خواب نیمروز داشت.

شواهد آماری زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استراحت منظم در طول یک نوبت ‌کاری، برای کارمند و کارفرما مفید است. بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از ۵۰% کارمندانی که به‌طور منظم در زمان کار خود استراحت می‌کردند، بیش از ۳۳٪ افزایش کارایی از خود نشان ‌دادند.

ایجاد وقفه در کار و استراحت باعث می‌شود تا از کار خود خسته نشویم. بنابراین تمرکز خود را در کار از دست نمی‌دهیم. بطور ذاتی مغز انسان برای تمرکز برای مدت زمان طولانی که این روزها انسان‌ها به آن نیاز دارند، ساخته نشده است. مغز ما همواره به حالت هوشیار است تا تغییرات زیادی که اتفاق می‌افتد را شناسایی کند و از حیات ما اطمینان حاصل نماید و تمرکز روی یک مسئله برای مدت زمان طولانی چیزی نیست که ما بتوانیم به خوبی از پس آن بر بیاییم.

اما خبر خوب در این مورد این است که راه حل این عدم تمرکز، ساده است. تنها چیزی که ما به آن نیاز داریم ایجاد کمی وقفه در کار برای بازگشتن به شرایط آرمانی است. آلیاردو یراس استاد روان‌شناسی دانشگاه ایلینویز در این مورد توضیح می‌دهد:

“غیر فعال‌سازی و فعال‌سازی اهداف‌تان به شما کمک می‌کند تا روی کار خود تمرکز داشته باشید. از دید عملی، تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که با کارهای طولانی مدت روبرو می‌شویم برای مثال مطالعه پیش از  امتحان نهایی، توصیه می‌شود که با ایجاد وقفه‌هایی کمی استراحت به خودتان بدهید. استراحت‌های ذهنی واقعا کمک می‌کنند تا تمرکز شما روی کارتان بیشتر شود.”

چگونه دید مثبتی به ایجاد وقفه و استراحت در کارداشته باشیم؟

با این حال بسیاری از کارفرمایان، کارمندانی که ساعت‌های طولانی به‌سختی کار می‌کنند را دوست دارند  و گاهی نسبت به افرادی که هر روز در محیط کار استراحت می کنند، دیدی منفی پیدا خواهند کرد. از طرفی احساس گناه در بعضی از کارمندان باعث می‌شود تا در محیط کار استراحت نکنند و هنوز هم این تفکر قدیمی که اگر هیچ‌گاه از کار خود جدا نشوید و به مرخصی نروید، موفق‌تر خواهید بود و ارتقا می‌گیرید بر بسیاری از محیط‌های کاری سایه افکنده است.
مسئله مهم این است که کارفرمایان و کارجویان به این باور برسند که استراحت و خوابیدن‌‎های کوتاه مدت در محیط کار نه تنها کار ناشایستی نیست بلکه باعث افزایش بهره‌وری نیز می‌شود.

 روش‌های استراحت در محیط کار


اگر برای استراحت دادن به خود در حین انجام کار آماده هستید ولی دقیقا نمی‌دانید که چطور باید این موضوع را با زمان‌بندی کاری خود هماهنگ کنید، در ادامه روش‌هایی را با هم بررسی می‌کنیم که می‌توانید مورد توجه قرار دهید.

تکنیک پومودور

بر اساس این تکنیک شما ۲۵ دقیقه را به صورت متوالی کار و بعد ۵ دقیق استراحت می‌کنید. بعد از اینکه ۴ دوره پومودور را گذراندید، یک استراحت بلند ۲۰ الی ۳۰ دقیقه‌ای داشته باشید. تنها مساله‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در طول پومودورهایتان تقلب نکنید و فقط مشغول کار کردن باشید. چک کردن پیام‌ها، ایمیل‌ها، سایت‌‌های خرید آنلاین و شبکه‌های اجتماعی را به زمان استراحت موکول کنید.

دوره‌های کار ۹۰ دقیقه‌ای

کار کردن در دوره‌های زمانی ۹۰ دقیقه‌ای یکی از روش‌هایی است که برای مدت‌ها مورد علاقه بسیاری از افراد برای بالاتر بردن بهره‌وری بوده است چرا که این روش مطابق با ریتم طبیعی بدن ما است. در این روش بعد از هر ۹۰ دقیقه کار باید ۲۰ دقیقه استراحت کنید.

دو استراحت ۱۵ دقیقه‌ای در هر روز

اگر کار شما به گونه‌ای است که نمی‌توانید روز خود را به بازه‌های زمانی مختلف تقسیم کنید، از یک راه حل ساده‌تر ولی همچنان موثر استفاده کنید. از دو استراحت ۱۵ دقیقه‌ای در طول روز کاری خود استفاده کنید. یکی در وسط ساعات کاری صبح و دیگری در وسط ساعات کاری ظهر حول و حوش ساعت ۳ ظهر که زمانی است که بهره‌وری به پایین‌ترین حد خود می‌رسد، بنابراین به هیچ‌وجه استراحت در این زمان را فراموش نکنید.

زمان استراحت، فقط استراحت

آیا می‌دانستید درصد بالایی از کارکنان دفتری، ناهار خود را سر میزشان و در حال انجام کار می‌خورند؟ اگر پای درددل این کارکنان بنشینید قطعاً بیش از نیمی از آنان به شما خواهند گفت که حتی ۱۰ دقیقه زمان برای استراحت ندارند و این مسأله بهره‌وری را قطعاً کاهش خواهد داد. باید در طول روز به کارکنان حداقل نیم‌ساعت زمان داد تا استراحت کامل داشته باشند. در زمان خوردن ناهار، با دست دیگرشان نه تماسی را جواب دهند، نه ایمیلی را بنویسند و نه هیچ کار دیگری انجام دهند. در ضمن به یاد داشته باشید که اگر کارکنان شما غذای کافی و استراحت جسمی و ذهنی کامل دریافت کنند، زمان بعدازظهر را مولدتر خواهند بود و با کارآیی بیش‌تری فعالیت خواهند کرد.

صحیح ترین راه خوابیدن هنگام کار

اما در نهایت مسئله حائز اهمیت در این مورد، چگونه استراحت کردن است، از آنجایی که اغلب کارمندان پشت میزهای سخت و در حالت نشسته روی صندلی می خوابند نا خواسته به سلامتی خود آسیب می زنند. برای جلوگیری از آسیب های جبران ناپذیر این عادت لذت بخش سه توصیه زیر را جدی بگیرید.

  • هیچ گاه وقتی نشسته اید روی صندلی برای خوابیدن به سمت جلو خم نشوید و از دست هایتان به عنوان بالش استفاده نکنید. در چنین حالتی کمر شما مجبور به تحمل کل فشار بدن است و در نتیجه این فشار خمیدگی در آن ایجاد می شود. بنابراین بهتر است به پشت صندلی خود تکیه دهید و صندلی را حائل کمر خود کنید.
  • بعضی کارمندان اگر فرصتش فراهم شود در حالی که به صندلی تکیه داده اند پاهای خود را روی میز می گذارند، عادتی که به دلیل ارتفاع زیاد میز به کمر آسیب می رساند. بهترین راه گذاشتن یک چهارپایه نسبتاً کم ارتفاع زیر میز و گذاشتن پاها روی آن است.
  • در حالی که به صندلی تکیه داده اید و پای خودتان را روی چهارپایه گذاشته اید، چشمانتان را ببندید و نفس های بلند و عمیق بکشید. اگر شلوغی دفتر مانع از تمرکز بر روی نفس کشیدن می شود از توپی های گوش گیر استفاده کنید. در کنار همه اینها برای راحتی بیشتر به جای آنکه دستتان را آویزان کنار صندلی رها کنید، آنها را روی پاهای خودتان بگذارید.

منابع: سایت‌های
BUFFERAPP
zoomit.ir
afghanistan.shafaqna.com
wiki.5040.ir
donya-e-eqtesad.com

3 دیدگاه

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *